Chcę zostać VA! Jak to zrobić?

with 2 komentarze

 

Na powyższe pytanie odpowiada wyczerpująco pierwszy polski podręcznik dla Wirtualnych Asystentek…

 

 

czyli e-book pod tytułem “Jak zostać Wirtualną Asystentką” napisany przez Elę Wolińską.

Jak sama autorka zapowiada we wstępie, jest on przeznaczony przede wszystkim dla początkujących adeptek tego zawodu a także dla osób rozważających rozpoczęcie pracy jako VA. Cała książka, napisana z lekkością i humorem, jest wręcz rodzajem kursu dla początkujących i przyszłych Wirtualnych Asystentek. Ela pisze “od siebie”, zwraca się do czytelnika w sposób bezpośredni i przyjacielski. Na samym początku przedstawia swoją historię, swoją drogę dochodzenia do miejsca, w którym znajduje się obecnie.

A teraz powróćmy do tytułowego pytania: jak zostać VA?

 

Najpierw: znajdź czas na refleksję

To, co moim zdaniem stanowi wartość książki Eli Wolińskiej, to połączenie ogromnej ilości praktycznych porad z fragmentami, które stanowią ciekawy materiał do przemyśleń i refleksji. Warto, by osoby planujące rozpoczęcie pracy jako VA poświęciły uwagę również tym zagadnieniom, może mniej praktycznym, ale bez wątpienia ważnym dla ich przyszłej drogi zawodowej. Szczere odpowiedzenie sobie na pytania stawiane przez autorkę pomoże im zweryfikować swoje oczekiwania. Temat został potraktowany na tyle wyczerpująco, iż jestem przekonana, że po jego przeczytaniu osoby zastanawiające się nad rozpoczęciem pracy jako Wirtualne Asystentki będą mogły podjąć świadomą decyzję: tak lub nie.

 

Potem: konkrety

Autorka po kolei i szczegółowo omawia wszelkie aspekty pracy Wirtualnej Asystentki. Począwszy od bardzo dokładnego opisania zadań, z którymi VA styka się w pracy, poprzez omówienie narzędzi, które trzeba znać, bo są w tej pracy po prostu niezbędne. Wyjaśnia podstawy biznesu, możliwych form działalności, włącznie z założeniem własnej działalności gospodarczej, co często budzi obawę osób pracujących dotychczas na tzw. etacie. Rzetelnie opisuje zarówno zalety jak i wady pracy zdalnej.

 

Tworzymy markę!

A także ofertę i cennik. W czym chcesz się specjalizować? Nie wiesz jeszcze? Znajdziesz tu wskazówki, by krok po kroku odkrywać swoją niszę na rynku. Ela opisuje początkowe etapy tworzenia i promowania własnej marki, definiowania idealnego klienta, podstawowe działania marketingowe i sprzedażowe. Radzi na co warto poświęcić więcej czasu, a jakie elementy mogą spokojnie poczekać (np. logo).

 

Co muszę (u)mieć, aby wystartować?

Nie musisz wiele mieć: wystarczy sprawny komputer z niezbędnym oprogramowaniem i dostęp do internetu. Umieć natomiast powinnaś dużo 😉 W e-booku znajdziesz długą listę kompetencji, które Wirtualna Asystentka powinna posiadać. Wymienię tylko część: obsługa pakietu MS Office i narzędzi Google, obsługa stron WWW opartych na WordPress, prowadzenie/aktualizacja profili w mediach społecznościowych, podstawy grafiki komputerowej, copywriting, research, opieka nad kluczowymi klientami. I wiele innych. Wśród kompetencji miękkich niezbędnych w pracy VA możemy znaleźć dyskrecję, kreatywność, nastawienie na efekty, świetną organizację pracy, wysoką motywację.

 

Jak zdobyć klienta?

W e-booku znajduje się cały rozdział poświęcony klientom. Znajdziesz tu mnóstwo praktycznych porad dotyczących tego, jak zaplanować i zrealizować swoje działania w sieci, jak wykorzystać potencjał mediów społecznościowych, jak dbać o swój wizerunek, a także na co, zwłaszcza na początku, szkoda czasu i energii.

 

Rozwijaj się!

Ela ma tu na myśli zarówno Twój rozwój osobisty (śledzenie rynku, kursy online, poznawanie nowych narzędzi, udoskonalanie warsztatu pracy itp) jak też rozwój Twojego biznesu. Bez nieustannego śledzenia ciągle zmieniającej się rzeczywistości cyfrowej nie będziesz w stanie zapewnić klientom wartości, jakiej oczekują. Dokształcaj się, bądź na bieżąco z najnowszymi technologiami, udoskonalaj metody swojej pracy – w ten sposób będzie się zwiększał Twój profesjonalizm i wartość dodana, którą możesz zaoferować klientom.

 

Kilka słów do… Klientów

W e-booku znajduje się również rozdział przeznaczony dla klientów Wirtualnych Asystentek. Autorka umieściła w nim porady dotyczące zarówno procesu wyboru VA jak też sporo wskazówek odnośnie samej współpracy: jakie prace warto delegować, jakich narzędzi używać do komunikacji, jak się rozliczać, na co zwrócić szczególną uwagę.

 

Podsumowanie

Szczerze polecam. Jedyne niebezpieczeństwa, jakie czyhają na Ciebie po przeczytaniu e-booka to natychmiastowe sprecyzowanie  planu pracy na najbliższą przyszłość oraz przypływ motywacji do działania. Jeżeli się tego nie obawiasz, czytaj śmiało 🙂

 

 

 

 

 

2 Responses

  1. Ela
    | Odpowiedz

    Magda, bardzo Ci dziękuję za taką recenzję! Cieszę się, że mój ebook tak pomaga. Po to go napisałam, by jak najwięcej wątpliwości związanych z pracą WA zostało rozwianych 🙂
    A Tobie życzę wciąż nie słabnącej motywacji, o której piszesz :*

  2. Magda Wiśniewska
    | Odpowiedz

    Ela, dziękuję bardzo 🙂

Odpowiedz